FAQ
Börja med din bils instruktionsbok, där hittar du uppgifter om viskositet och specifikationer som ställs som krav av biltillverkaren för att bilen skall fungera på bästa sätt, med driftsäkerhet och lång livslängd.
Viskositet skrivs med en kombination av siffror och ett W t.ex. 5W-30. Vad det säger är hur oljan fungerar i kyla (5w) och i värme (30) dvs. hur trögflytande är oljan vid olika temperaturer. Moderna motorer vill ofta ha tunna oljor för att minska motstånd och därigenom också bränsleförbrukningen. Viskositeten säger inget om andra egenskaper eller kvalitet på oljan – utan enbart hur tunn eller tjockflytande den är. Rekommendation från biltillverkaren bör alltid följas.
Nästa del är specifikationen som kan lyda t.ex. ACEA A1/B1, FORD WSS-M2-945A, ur dessa kan man inte utläsa egentliga fakta – det är en standard som är satt av biltillverkare för att möta vissa grundkrav i oljans kvalitéer och egenskaper (utöver viskositet) Det kan inrymma egenskaper som handlar om anpassning till partikelfilter, oljefilmens bärighet, kemiska beståndsdelar et.c.
För att möta specifikationskrav så tillsätter oljeproducenterna olika kemikalier i basoljan, eftersom basoljan i sig inte kan fås att möta alla krav en modern bilmotor ställer på dess egenskaper.
Viktigt är att titta på båda uppgifterna, och välja olja utifrån dem för att få bästa möjliga smörjning i ditt fordon.
Kylartätningen är ett preparat tänkt att hällas i kylsystem (slutna) oavsett om det är personbil, industrimotor eller tunga fordon i övrigt. Det är en lösning för att kunna hålla kylsystemet tätt tills dess att det finns möjlighet att laga med nya delar. Ett tips är att använda vår produkt för systemrengöring Omicron 801 – som rengör och tar bort avlagringar – innan du tillsätter Omega 101, allt för att ge bästa möjliga förutsättningar för Kylartätningen att göra sitt jobb.
Du använder den så här
- Skölj ur systemet
- Varmkör fordonet / maskinen som du tänker hälla Kylartätningen i.
- Öppna värmereglage – sätt allt på max värme – för att undvika proppar i systemet.
- Om så är möjligt – se till att du kan hälla Kylartätning rakt i cirkulerande vatten, t.ex. i kylarslang.
- Skaka produkten kraftigt, i Kylartätningen finns fasta partiklar som skall vara jämnt fördelade i vätskan.
- Slå i Kylartätningen i kylsystemet – Sakta för optimal blandning – återanslut slang eller lock.
- Låt motorn snurra på tomgång utan rusning eller belastning så Kylartätningen har chans att täta läckan.
Omega 917, en produkt för att täta läckande gummipackningar, den fungerar verkligen och både tätar och förebygger läckage. Funktionen kan liknas med sommarmöblerna i plast som över tid tappar sin mjukgörare och därför blir spröda och går sönder. Lika som för sommarmöblerna, påverkar olja gummipackningar – de blir över tid spröda, och krymper och ger läckage som följd. Omega 917 är ett medel som tillför mjukgörare till gummit i packningarna, gör dem spänstiga och får dem att återgå till ursprunglig storlek.
Omega 917 fungerar i alla oljesystem, dock undantaget säkerhetssystem som bromsar – dessa skall alltid repareras! Tillsatsen påverkar inte oljans egenskaper i fråga om viskositet eller smörjegenskaper.
Gör så här – ta reda på oljevolymen i applikationen för att räkna fram hur mycket Packningsskydd du behöver tillsätta.
Doseringen är vid underhåll / förebyggande 1% av oljevolymen, vid läckage 3% av oljevolymen. (vid läckage blir det 3cl Packningsskydd per 1L oljevolym)
Det korta svaret är att i princip så förstörs inte oljor och fett över tid.. Basoljan i synnerhet är ju en produkt som uppstått av miljontals år av lagring under marken. Det lite längre svaret är att – det beror på – i synnerhet fett har en tendens att släppa basoljan ur det som kallas fettvål, fettet “blöder” Det är så klart inte optimalt när det händer – smörjegenskaperna förändras rejält om inte basoljan är kvar i fettet.
För att få längsta möjliga lagringstid så förvara fettet stående i patron, i sval och torr miljö, gärna utan direkt solljus.
Samma sak för oljor av olika slag – utöver svalt – gärna en så jämn temperatur som möjligt.
I första hand – utgå ifrån din instruktionsbok som medföljer maskin / fordon – där står angivet både vilken olja som skall användas och av tillverkaren rekommenderat bytesintervall. Ifall du är osäker på hur oljan i din maskin mår – hör av dig till oss så kan vi hjälpa till att få en oljeanalys gjord, vi läser sedan resultat ihop och förklarar vad vi ser i det. Livslängden på oljan beror på en uppsjö av inverkande faktorer som t.ex;
- Belastning – hur hård drift är det på maskinen / fordonet? Går den på konstant höga effektuttag med mycket motstånd, då får man kanske byta olja oftare än rekommenderat.
- Temperatur – går maskinen högt i arbetstemperatur så förkortas oljans livslängd avsevärt, bärigheten blir sämre, skumning kan börja dyka upp vilket ger sämre kylning.
- Föroreningar – går maskinen i skitig miljö och damm och partiklar har möjlighet att komma in i smörjsystemet.
- Kondens eller kylvatten – kondens uppstår alltid i en maskin som ibland är kall ibland varm, kondensen hamnar till slut i oljan och vispas samman med den, förändrar egenskaperna och ger sämre kylning och smörjning, samma sak om motorn får i sig kylvatten in i smörjsystemet – kan ofta ses som en kolafärgad gegga på påfyllningslocket.
- Bränsleläckage – om kolvringarna är dåliga och bränsle går förbi dem ner i vevhuset så späder man snabbt ut oljan och förstör oljefilm och vidhäftning, ytor i synnerhet högt uppe i motorn lämnas torra och osmorda när maskinen slås av.
- Korta körningar och kallstarter
Flera faktorer avgör om två olika fett kan blandas, det gäller att jämföra både basolja (mineral eller syntet), additivpaket och förtjockare. För att fetter skall vara blandbara gäller det att alla ingredienser matchar varandra. I bästa fall reagerar inte fettet alls på blandningen – men har du otur så kan en kemisk reaktion starta och fettet antingen härdar – (kritiskt om det ingår i centralsmörjningsanläggning) eller kollapsar och blir löst (farligt för bärigheten i fettet – helt plötsligt kanske det är stål mot stål utan smörjning emellan.)
För att vara säker – hör av dig till oss och diskutera igenom situationen med oss innan du blandar – ett samtal som kan rädda din maskin från haveri.