Köpvillkor

Att handla hos Smörjteknik Norden AB

Hos oss på Smörjteknik Norden AB kan du beställa varor via våra kanaler; ehandel, telefon, e-post, fax eller vi en av våra uppsökande säljare.
Vi ingår endast avtal med myndig person samt med juridisk person.

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel.

Handla på Smörjteknik Norden AB


Postadress: Smörjteknik Norden AB, Utjordsvägen 14, 802 91 Gävle
Besöksadress: Utjordsvägen 14, 802 91 Gävle
Organisationsnummer: 556007-1473
Telefonnummer: 077-1234567
E-post[email protected]

Kontakta vår kundservice
När du bekräftar din order åtar du dig att betala för de varor du köper. Vid beställning träffas avtal när du får en orderbekräftelse ifrån oss. En orderbekräftelse skickas till din registrerade mailadress omgående. Beställning som innehåller kompletterande information eller/och begäran av ny kreditlimit etc. tar längre tid att behandla. I de fall där beställningen är lagd vardagar efter kl. 14.00 eller helgdagar behandlas ordern och orderbekräftelsen skickas först nästkommande vardag. Beställda produkter förblir Smörjteknik Norden AB egendom till dess de till fullo är betalda.
Smörjteknik Norden AB reserverar sig mot slutförsäljning och vi förbehåller oss rätten att rest notera eller annullera beställningar på varor som är slut i lager.


Priser & betalsätt

Priser

Våra priser anges i svenska kronor (SEK) exklusive moms i samtliga kanaler. I vår ehandel kan du enkelt ställa om priserna till inklusive moms.
Priserna gäller tills vidare. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod. Efter mottagen och bekräftad beställning kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. höjda skatter, valutaförändringar etc.)samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Faktura

Via alla våra kanaler kan juridisk person (såsom företag, myndig etc.) välja att betala mot faktura. Vid ansökan om faktura görs en sedvanlig kreditupplysning. Denna kan innebära att vi kräver förskottsbetalning. Fakturan skickas separat från försändelsen till registrerad fakturaadress och skall vara betald inom 20 dagar. Betalas fakturan efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan med tillägg av 8,00 % -enheter. Påminnelseavgift debiteras med 60kr.
Då vi värnar om miljön önskar vi gärna att sända en PDF-faktura till din mailadress. Detta registrerar du enkelt i samband med din beställning.


Förskottsfaktura

I de fall du önskar förskottsbetala din beställning kontaktar du vår Kundservice som tar emot din beställning och tillhandahåller den information du behöver för att genomföra förskottsbetalningen.

Klarna

“För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation. 

Leveranstid & fraktkostnad

Vår normala leveranstid till dig på lagerförda produkter ligger på ca 3-5 arbetsdagar efter mottagen och bekräftad beställning. Leveransen sker vardagar kl. 07:00–16:00 och kan endast ske till fysisk adress, ej till boxadresser. Datum för transport på din försändelse finns angivet på din mailade orderbekräftelse.


Leveransen sker med transportbolaget DB Schenker. Vi tillämpar Incoterms 2010, våra fraktvillkor följer Delivered at place (DAP).
I de fall du som företagskund har ett eget transportbolag/avtal är leveransvillkoret FCA (Free Carrier/Fritt avlämnat till köparens transportör vid vårt lager). Vi bokar då transporten med önskat transportbolag på ditt kundnummer och du som vår kund ansvarar själv för transportförsäkring och transportskadereglering. Ange den informationen i samband med ditt köp i kassan på webben eller i samtal med vår Kundservice.
Fraktkostnaden baserar sig på hur mycket du handlar. Försändelse till privatperson sker via postnord till närmaste utlämningsställe / ombud. All fraktkostnad baseras på försändelsens vikt.

Hinder hos kunden i samband med leveranstillfället

Om Smörjteknik Norden AB inte kan leverera på grund av hinder hos dig som kund, går leveransen tillbaka till Schenker. Därefter kontaktar de dig för att komma överens om ett nytt utkörningstillfälle. I och med detta kommer en ny utkörningskostnad att debiteras. Om sändningen ej har kunnat levereras inom 3 dagar efter första försök tillkommer en terminalkostnad om 90 kr per dag till dess att leveransen har fullgjorts. Efter 15 dagar returneras sändningen till Smörjteknik Norden AB.
Tänk på:
• Se till att det finns någon som tar emot varorna när de anländer
• Meddela om det finns särskilda restriktioner mot fordonstrafik/hinder för framkomlighet vid leveransadressen
• Vid större leveranser kan det behövas tillgång till truck alt lastbrygga vid lossning, om detta saknas kontakta vår Kundservice för att säkerställa att godset går bil med baklift.
• Tänk på att varan/varorna går att bära in utan risk för skada på person eller egendom vid köp att tilläggstjänst Inbärning

Leverans

I samband med att din leverans lämnar vårt lager skickar vi ett leveransbesked till din mailadress. I leveransbeskedet finner du ett sändningsnummer och länk till www.schenker.se där du kan följa din försändelse.

Våra leveranssätt varierar beroende på storleken (volym & vikt) på godset, samt var i landet du befinner dig. Vi förbehåller oss rätten att välja det sätt som passar din beställning bäst.

Paket/ Mindre försändelser

Paketet levereras med Parcel avtal och leverans sker till angiven leveransadress innanför företagets dörr/port/till angiven våning, till reception alternativt fungerande varumottagning.

Pall/Tyngre och större gods

Leverans sker till registrerad adress, gatuplan, vardagar mellan kl. 08:00-16:00. Ingen avisering sker innan*. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen kommer Schenker att kontakta dig för att boka en ny utkörning. Vid eventuell ny utkörning har Smörjteknik Norden AB rätt att debitera dig för uppkomna kostnader.
*Se tilläggstjänster- telefonavisering

Leveransförsening

Vi försöker alltid att leverera de produkter som du har beställt vid utlovad tid. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid kommer vi så snart som möjligt att informera dig om anledningen till förseningen och upplysa dig om en ny leveranstidpunkt. Du hittar information om aktuell leveranstid per enskild produkt på smorjteknik.se. Meddelanden om eventuella avvikelser från den presenterade leveranstiden får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via telefonsamtal eller e-mail. Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall välja att delleverera din beställning. Om leveransen dröjer utan att vi självmant har lämnat dig information enligt ovan ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka orsaken till dröjsmålet. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungligt angivna fraktkostnaden. Om ett eventuellt dröjsmål är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet. Meddela oss omgående vid försening om det är särskilt viktigt för dig att du erhåller produkterna inom viss tid.

Transportskador & felexpediereing

Företag/Juridisk person: Vid synlig skada på emballaget vid leveranstillfället måste detta anges till Schenkers chaufför och på fraktsedeln innan försändelsen kvitteras. För att reklamationen mot transportbolaget ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.
Om produkten har blivit skadad under transporten, dvs. dold skada, bör det anmälas omgående till vår Kundservice dock senast inom 5 dagar efter mottagen försändelse. Vid anmälan behöver vi en bild på skadan både på emballage och produkt. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt.

Privatperson/Konsument: Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället, ber vi dig att anmäla det omgående till vår Kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till Schenker inom 1- 5 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.
Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt.
Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du anger det till chauffören och på fraktsedeln innan du kvitterar försändelsen. För att vår reklamation mot Schenker ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.
Force Majeure
Smörjteknik Norden AB är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Smörjteknik Norden AB fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tilläggstjänster

Telefonavisering

Ifall du behöver tid för att planera in mottagandet av din leverans boka vår telefonaviseringstjänst. Det innebär att du mottar ett samtal 1-3 dagar före leveranstillfället med mer detaljerad information om när exakt leveransen sker till dig. Därför är det viktigt att du uppgivit ett telefonnummer där vi kan nå dig måndag – fredag. Denna tjänst kostar 100 kr och bokas i samband med att du lägger din order.

Tidslossning

Tidslossning kan i vissa fall köpas som en tilläggstjänst. Det innebär att du som kund kan boka exakt tid när leveransen ska ske, inom 1 timma. Chauffören kontaktar inte dig i samband med leverans om du beställt denna tjänst. Kontakta Kundservice för mer information och prisuppgift. Tjänsten går att kombinera fritt med de övriga tillgängstjänsterna.

Ångerrätt/Öppet köpt i 14 dagar

Du som kund hos Smörjteknik Norden AB har 14 dagar på dig att ångra ditt köp hos oss, meddela oss inom 14 dagar efter mottagen leverans genom att kontakta vår kunderservice eller fylla i ångerblanketten som du mailar vår kundservice, se detaljerad beskrivning under Returinformation.

Ångerrätten gäller inte vissa produkter

Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om du väljer att ångra ditt köp och returnera varan måste den vara i väsentligen oförändrat skick. Om varan är undersökt mer än vad som anses tillräckligt och/eller att varan är skadad har vi rätt att göra en värdeminskning på upp till 100%. Alla eventuella tillbehör, instruktionsböcker, etc. måste finnas med vid returen. Tänk på att du bär ansvaret vid returen till oss, tänk därför på att emballera varan väl. Originalförpackningen är alltid det bästa skyddet. Om du ångrar din beställning eller delar av den och önskar returnera, se Returer.

Återbetalning

En återbetalning/kreditering sker alltid till det ursprungliga betalsättet. Detta sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi har mottagit ett meddelande ifrån dig som kund, och att vi har fått och godkänt returen.

Returinformation

Hur returnerar jag?

Kontakta vår kundservice för att meddela att du avser göra en retur samt att för att få returfraktsedel utskickad, inom 14 dagar efter mottagen leverans. Ytterligare instruktioner kring hur du går tillväga är inkluderat i brevet med returfraktsedeln. Du kan även fylla i vår ångerblankett som du finner här. När du använder vår returfraktsedel står vi för returfrakten, kostnaden för varan kommer att återbetalas till det ursprungliga betalsättet.
Skicka sedan returen till vår returadress nedan, eller om du bor i närheten av Gävle kan du lämna in produkten till vårt centrallager (vardagar 08:00-16:00). Smörjteknik Norden AB kommer ej lösa ut paket mot postförskott.
När du ska göra din retur tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss, se därför till att varan är väl förpackad i sitt originalemballage. Vid retur rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd åt produkten. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör, bruksanvisning m.m. ska gå med i returen.

Returadress
Smörjteknik Norden AB
Utjordsvägen 14
802 91 Gävle


Garanti & Reklamation


Smörjteknik Norden AB:s målsättning är och har alltid varit att Du som kund skall känna dig trygg i Dina produktval. Vid garanti och reklamationsärenden gällande våra smörjmedel, sker reklamation i samråd med Smörjteknik.
Därpå kan eventuella tvister utredas med hjälp av ett analysförfarande.
I händelse av oenighet, vid materiell skada skapas ett försäkringsärende, där försäkringsbolagen tar överförhandling i tvisten.

Gällande garantier på utrustning som fettsprutor och pumpar gäller tillverkarens garanti, vilket vanligtvis är 1 år.

Definition av våra köpvillkor

Smörjteknik Norden AB välkomnar alla, både företag och konsumenter som kunder. Avtal som ingås med juridisk person utgår ifrån Köp lagen (KöpL) samt ovanstående köpevillkor. Vid de tillfällen ett separat avtal krävs skrivs det i samband med den förhandlingen enligt de då gällande principerna.
Avtal som ingås med konsumenter utgår ifrån ovanstående köpevillkor som är ett komplement till Konsumentköplagen (KKL) samt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LDA) som är tvingande lagar som vi arbetar efter. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Vi är medlemmar av Svensk Digital Handel. Detta för att du ska kunna känna så trygg som möjligt i din relation till oss. Du som konsument kan även vända dig till EU-kommissionens onlineplattform för alternativ tvistlösning.
EU ODR: European Commission Online Dispute Resolution http://ec.europa.eu/odr
ARN: Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se, Box 174, 101 23 Stockholm

Som konsument har du även lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Läs mer om din reklamationsrätt på www.konsumentverket.se .
I det fall du önskar reklamera din produkt ber vid dig kontakta oss så snart som möjligt eller helst inom två månader från det att du upptäcker felet på produkten. Smörjteknik Norden AB undersöker produkten och avgör om problemet omfattas av garantin. Om så är fallet kommer Smörjteknik Norden AB reparera den defekta produkten, ersätta den med en likadan eller likvärdig produkt eller häva köpet. Smörjteknik Norden AB står för de kostnader som uppkommer i samband med reparationen alt utbyte av produkt såsom ev. fraktkostnad.