Omega 690
Omega 690 – Transmissionsolja i världsklass
Transmissioner är besvärliga ur smörjhänseende, oftast finns ingen pump utan man förlitar man sig på att oljan skall följa med rörliga delar runt och smörja där det behövs. Vad händer då om en olja saknar de egenskaper som krävs för att göra det? Vilka egenskaper är viktiga för att transmissionsoljan skall vara maximalt effektiv?
Vi har många högkvalitativa transmissionsoljor i vårt sortiment – här refererar vi till Omega 690, en olja som i hög grad står i en klass för sig – MEN – varje situation ger unika krav, det är för den skull inte alls säkert att Omega 690 är bäst för just Dig eller din maskin – där kommer tillverkarkraven in, läs i manualen efter rekommendationer, krav på specifikationer eller liknande för att få grepp om vilken olja som passar just dig.
Vidhäftning – hur väl häftar oljan vid delarna i transmissionen – vår Omega 690 – suger sig fast – och det med besked – i demot åskådliggörs det med att dra med fingret mot en oljetäckt yta – och det visar att man har svårt att torka ren ytan från olja, den är med andra ord motståndskraftig mot mekanisk nötning . En god vidhäftning gör dels att oljan faktiskt följer med dreven runt, fördelar sig till nya drev den kommer i kontakt med – hänger kvar och smörjer, och dels att inte oljan rinner av när transmissionen stannar – utan det finns skydd kvar när den startar igen – en olja utan vidhäftning lämnar stålytorna oskyddade under stoppet och uppstart, vilket så klart sliter på dreven i transmissionen.
Oljefilmen – det är det som gör den egentliga smörjningen – en tunn film av olja som lägger sig som en barriär mellan drev, eller mellan lagerkulor/rullar och lagerbanor. Hos Omega 690 hittar man en fenomenalt stark oljefilm, den tål hög statisk belastning såväl som stötbelastning och vibrationer utan att ge vika. Resultatet blir så klart en smörjning man kan lita på, minskat slitage och mindre friktion i transmissionen. Minskad friktion ger minskad värme och tystare gång – och man får bättre verkningsgrad (bränsle sparas).
Skummande oljor – många enklare oljor får under rotation och belastning luftbubblor i sig, man säger att oljan skummar. En olja som skummar får sämre egenskaper i fråga om oljefilmens tålighet och vidhäftning / klättring. I och med att oljan får en minskad kontaktyta mot stålet så kyler den också sämre. Slutpoängen är alltså att en skummande olja i det längsta skall undvikas. Omega 690 skummar så gott som ingenting under belastning, de få lufbubblor som bildas går snabbt ur och oljan bibehåller sina egenskaper oavsett last.
Vatten och olja i samma miljö – De flesta system som utvecklar lite värme kan få kondens som bieffekt, fukt som kondenseras till vatten i motorer, växellådor etc. Kort sagt – man vill inte att transmissionsoljan skall kunna blanda sig med vatten – den skall alltså vara De-emulsionerande, vatten i systemet försämrar alla ovanstående egenskaper, och ger som grädde på moset korrossion på exponerade ytor. 690 lägger sig på metallytorna och skyddar dem mot vatten, låter sig inte blandas, utan bibehåller barriären och sina egenskaper i övrigt.
Läs mer om produkten Omega 690
Nedan så kan du se en demonstrationsfilm från Omega som gäller just Omega 690, i den så kommer egenskaperna ovan att demonstreras
med några olika demonstrationer. Kika gärna igenom den, och fundera lite över hur du vill att transmissionsoljan i just Din applikation skall fungera. Vill du ha optimal funktion så kontakta oss gärna så ser vi tillsammans vad i vårt sortiment som passar, för även om inte alla oljor i vårt sortiment heter 690, så är de alla högpresterande kvalitetsoljor.