Specs
Specs – eller Specifikationer
I texten på en motoroljeflaska så hittar du utöver viskocitet, syntet/delsyntet osv. även en del förkortningar i stil med API SL/CF. Vad är då dessa kryptiska bokstäver – och behöver du som konsument bry dig om dem ?
I dessa kan det utläsas en oljas kvalitetsspecifikation – dvs. om den svarar upp till de krav som motortillverkaren ställt för att oljan skall lämpa sig att smörja just deras motor.
Två av det största kvalitetsmärkingarna heter API och ACEA. Varav API-systemet är det som funnits längst på marknaden – och härstammar från USA.
API
API-systemet (American Petroleum Institute) är ett klassificeringssystem för oljor till bensin- och dieselmotorer samt transmissioner. API koderna är uppbyggda av en S kod (gäller bensinmotorer) samt en C kod (gäller dieselmotorer). I tabellen nedan ser du en grov uppdelning för de olika klasserna.
Ju längre in i alfabetet som bokstav nummer två efter S respektive C är, desto högre klassad olja. Eftersom t ex L kommer efter J i alfabetet så är en API SL olja bättre än en API SJ olja. Om det i bilens handbok står att motorn kräver t ex en olja av kvalitet API SG kan naturligtvis oljor av kvaliteterna API SH, SJ eller SL också väljas, då dessa är av en högre kvalitetsklass än API SG. Många oljor kan idag användas både till bensinmotorer och dieselmotorer. Då kan det på oljeflaskan stå t ex API SL/CF
ACEA
Det andra stora klassificeringssystemet är ACEA (Association des Constructeurs Européens Automotives) som är en sammanslutning av europeiska biltillverkare inom EU, med uppgift att bl a samordna frågor rörande smörjmedel till motorfordon. Detta system är det vanligast förekommande och ganska lätt att följa. Koderna A3/B3/B4 är de högsta och ger i princip alltid tillräcklig smörjning för alla motorer.
Dessa koder överlappar kraven för A2/B2 som är av enklare typ. Koderna A1/B1 och A5/B5 däremot indikerar att oljan är av en speciell bränslebesparande typ. Denna typ av olja ska man endast använda i fordon som kräver just denna olja. Detta står angivet i bilens instruktionsbok.
Biltillverkares specifikationer
Flertalet av dagens biltillverkare har insett att API och ACEA´s verktyg blir lite för trubbiga för att matcha de krav som producenterna har på smörjmedel till deras nya motorer, därför uppkommer det kontinuerligt nya krav som är ställda från biltillverkarled – ofta med alternativ för förlängda oljebytesintervall – så kallade Long-Life oljor.
På det här sättet så kan en motorutvecklare ha fritt spelrum att optimera motor och olja mot varandra, många tillverkares specifikationer brukar kunna rymmas i samma olja – så som tur är för konsumenten, så finns det inte lika många oljor som det finns bilmodeller.