Visste Du Att?

Underhåll som vi känner till det idag, är något som kom ur andra världskriget Erfarenheter ur första gjorde att man byggde upp underhållsorganisationer inom de olika vapenslagen, rutiner för underhållet skapades, allt för att kunna hålla maskineriet igång. Idag är det i det närmaste allmän kunskap att rätt underhåll och i rätt tid ger mer tillförlitlig drift på maskiner och fordon. Med planerat underhåll så inte bara ökar lönsamheten tack vare uteblivna oväntade stopp, man kan dessutom i god tid planera stopp för regelbundet underhåll och service.

Smörjmedel har funnits länge, men från början var de antingen vegetabiliska, eller av djurfett. Under mitten av 1800-talet när oljeproduktionen kom igång så blev det billigt och lättillgängligt att smörja med det svarta guldet. Läge så var det smörjmedel av enkel art som i princip var resterna ur drivmedelsframställning, först på efter 1950 tog utvecklingen fart och nya avancerade smörjmedel utveklades. Nu kunde man producera motoroljor, transmissionsoljor osv. med anpassade egenskaper för sitt användningsområde.

Fett – är inte bara en tjockare olja, det är en anpassad basolja – med en tillsatt förjockare. Som bekant finns det en uppsjö av olika unika smörjfetter, alla med unika egenskaper – det kan vara köldbeständiga, högtrycksfett, centralsmörjning etc. För att få fram dessa unika egenskaper så är först basoljan optimerad för ändamålet. Förtjockaren i sin tur är också av olika typ beroende på användningsområde – säkert har du sett benämningar som: Bariumkomplex, Litiumkomplex, Molubden, Grafit – på olika smörjfetter, alla har de olika egenskaper och anpassar fettet till specifika situationer.

5W30 är ett mått på hur lätt en vätska (olja) flyter i kyla och i värme, och inte ett mått på kvalitet. Motsvarande hos fett heter NLGI och finns i klasser från 000 till 6 (löst till hårt).

Specifikationer på oljor, visar på dess prestanda i form av specifikationer, något som fordon och maskintillverkare sätter som krav på vad för olja som skall fyllas. En specifikation kan se ut på olika sätt beroende på utfärdare, API och ACEA är de två stora, sen har fordonstillverkare en rad egna för att ytterligare styra precisionen i egenskaperna på oljan som skall användas.

Oljor av idag har alla en basolja, som oftast är en mineralolja, sedan använder man olika paket av additiver för att kunna förbättra och optimera oljans slutliga egenskaper. Den rena mineraloljan är inte särskilt bra så man måste bättra på den för att kunna användas.

Oljefilm skapas blixtsnabbt under tryck, och den är hård som glas. Samtidigt skapas friktionsvärme som mjukar upp oljefilmen.

Tjocka oljor bildar oljefilm vid lägre hastighet än tunna, och ger samtidigt en större värmeutveckling än med en tunn olja (vid samma hastighet)

En olja som skummar isolerar, och kan skapa överhettning då en av oljans egenskaper är att avleda värme.

Vinster med en väl fungerande och rätt anpassad olja är, lägre energiåtgång, mer kraft, högre hastighet.

All olja är biologiskt nedbrytbar, men i olika omfattning, även biologiskt nedbrytbar olja är att betrakta som miljöfarligt avfall och får aldrig deponeras i naturen.