En bromsvätska skall egentligen bara göra en sak.. förmedla kraft från pedal till bromscylindern. Så långt allt väl, till det kan man använda va för vätska som helst bara den är lättflytande.

MEN!

Vätskan skall vara värmetålig, det blir ordentligt varmt ute vid hjulen då och då, vi vill inte att vätskan börjar koka eller förångas – då tappar fordonet bromseffekten. Inte heller får den så klart brinna – det vore ju än värre.

Nästa sak är att den skall hest vara antikorrossiv, se till att vatten i systemet tas om hand på ett bra sätt.

De två huvudtyperna DOT.4 och DOT.5 skiljer sig avsevärt och kan inte blandas. DOT.4 är en glykolbaserad – som är blandbar med vatten, samlar in vatten och smuts för att ta med det ur systemet vid nästa byte. DOT.5 är silikonbaserad, tar inte upp vatten – utan vatten samlas i systemets lägsta punkt.

Det går aldrig att byta mellan produkterna utan att riva systemet helt och tömma och rengöra.

    • 697 OMICRON – BRAKE FLUID DOT 5.1 ABS SX
      Läs mer
      • ,
      • 697 OMICRON – BRAKE FLUID DOT 5.1 ABS SX
      • Bromsvätska till ABS- och ASR bromssystem. Hög kokpunkt, förhindrar ångbildning vid hårda inbromsningar. Omicron 697 angriper inte tätningar, koppar eller slangar. Bromsvätska byts alltid enligt servicebokens intervall. Blandbar med DOT 3, 4, 5.1 (Ej blandbar med DOT 5) DOT 5.1 Förpackningar 1000 L 210 L 60 L 20 L 12 x 1 L 6 x 1 L
    • 747 OMICRON – SILICON BRAKE FLUID BOEING DOT 5
      Läs mer
      • ,
      • 747 OMICRON – SILICON BRAKE FLUID BOEING DOT 5
      • Bromsvätska baserad på silicon, av extremt hög klass. Används till broms- och kopplingssystem i alla typer av fordon (speciellt racing) - samt industri. Arbetstemperatur från -40° C till 260° C, ger optimal funktion bromssystemet. För­hindrar korrosion och ger utmärkt smörjning till gummipackningar och ingående metall. DOT 5 är EJ blandbar med andra typer av bromsvätska, EJ heller lämplig för Citroëns hydraulik. Förpackningar 1000 L 210 L 60 L 20 L 12 x 1 L 6 x 1 L